Cees Elzinga

Studie van een gekwelde (rechter paneel)

Houtsnedes

Studie van een gekwelde (rechter paneel)

Verschrikkingen zijn er altijd; als ze niet actueel zijn, zijn ze toch dreigend aanwezig aan onze bewustzijnshorizon – de verschrikkingen van pijn, ziekte, verlies van waardigheid, de dood, verlies van zin, van naasten. Het is niet persoonlijk bedoeld, dit soort verschrikkingen bedreigen ons immers allemaal en ze zijn onvermijdelijk. Maar we ervaren ze wel persoonlijk. Religie biedt een (voorwaardelijke) ontsnapping aan of ontstijging van de verschrikkingen van het bestaan door ze een doel of betekenis te geven.

“Study of an agonized” (2022)
Still from “Battleship Potemkin” (1925)

De prent is geent op het werk van Francis Bacon en zijn fascinatie voor de schreeuwende mond, de wanhoop en verschrikking die er in besloten is en op zijn beeld-citaties uit Sergej Eisenstein’s stomme film “Battleship Potemkin“. Dit portret van een gekwelde heb ik ontleend aan een hiernaast getoond beeld uit die film omdat Francis Bacon heel vaak een andere schreeuwende mond uit die film citeerde. In de film toont de hier geportretteerde vrouw haar zwaar gewonde kind aan de soldaten van de Tsaar en smeekt ze hen te stoppen met schieten. Ook zij wordt dan vrijwel meteen doodgeschoten. Ik heb een uitsnede van de kop van de vrouw genomen, die kop wat gestileerd en “opgesloten” in een kooi zoals ook Bacon dat vaak deed met zijn schreeuwende koppen.

 

De afbeelding meet 190 x 285 mm en is gedrukt op 220 grs vellen Simili Japon van 27.5 x 37 cm in een oplage van 14 stuks. Prijs € 330.-, inclusief BTW en verzendkosten