Katharina Erben, "Die Betrachterin"

Ik vind dit een prachtige prent - met een beetje fantasie zien we een vrouw in een interieur en een raam op de achtergrond. Eigenlijk is het heel gek dat we dat zien, want geen van de beeldelementen heeft een makkelijk herkenbare figuratie; zonder de titel zouden we de centrale vorm ook niet gemakkelijk als vrouwelijk herkennen en ook de rest van de elementen is moeilijk te duiden.

De prent werd vorig jaar ingezonden naar het Grafein International Print Mail Art Project (IPMAP) met het overkoepelende thema "Meeting up". Ook in deze context is het een fascinerende prent: een toeschouwer neemt juist geen deel aan de "meeting" maar slechts aan het grotere geheel waarvan de "meeting" een onderdeel is. En zo'n groter geheel, een ruimere context, is er natuurlijk altijd! In die ruimere betekenis heeft de toeschouwer ook een rol.

Ik vind Erben's prent een van de beste inzendingen van de in totaal 290 prenten uit meer dan 30 landen. Die prenten werden gebundeld in een mooie catalogus en tentoongesteld in de Amstelkerk in Amsterdam, een "houten predikschuur" uit 1670.

 

Dit jaar is het thema van IPMAP "Imagine" en ik heb ook een prentje ingestuurd (het formaat is beperkt tot 10 x 15 of 15 x 10 cm). "Imagine" is een weids thema waarin veel onderwerpen en benaderingen passen, jazeker, maar ik vind het dan tòch heel moeilijk iets te bedenken. Uiteindelijk heb ik voor een beeld gekozen dat verwijst naar de verbeelding die zo'n grote rol speelt in de relatie tussen kinderen en hun knuffel. Beide partijen verbeelden zich dat de ander hen begrijpt, hen verstaat en troost en zo ontstaat een langdurige, intieme relatie (lees vooral eens "Klara en de zon" van Kazuo Ishiguro). Mijn inzending zie je hieronder:

"Hoera!", Cees Elzinga 2023, houtsnede

Behalve een ansichtkaart is het natuurlijk ook een kleine prent (afbeelding 146 x 96 mm), gedrukt op 250 grs vellen Somerset White Satin van St. Cuthberts Mill van 23 x 18 cm. Prijs € 95.-.

Steeds krijg ik allerlei vragen van kopers  over het inlijsten van hun prent: hoe, door wie, glas ervoor of niet, etc. Ik heb daarom al mijn antwoorden in een tekst ondergebracht en die op mijn website gezet. Ik hoop dat zo het probleem wat overzichtelijker is.

Ik meld graag dat binnenkort, op vrijdag 3 maart as. om 16:00, de Duits-Nederlandse Grafiek Beurs opent in Borken.

Borken is een klein stadje, ongeveer een uur rijden vanuit Arnhem, midden in het pittoreske Münsterland.

Ik sta daar ook, in Stand 63 op de begane grond.

Het lijkt me reuze interessant; slechts een enkele van de ruim 60 exposanten ken ik, veruit de meesten werken in Duitsland. Collega's meldden mij dat de ballotage meestal nogal streng is dus ik verwacht een hoog niveau.

Behalve deze beurs is er die dagen het Kunstweekend Borken gaande met een aantal interessante tentoonstellingen op loopafstand van de Vennehof - de locatie van de beurs (zie het kleine kaartje rechtsonder). Er is zelfs, op zaterdag en zondag, kinderopvang voor de bezoekers van de beurs.

Tschüss, bis dann

Uitschrijven