Het Gouden Uur is een begrip onder natuurfotografen: de tijd kort na zonsopgang en kort voor zonsondergang: de zon staat laag aan de hemel, de schaduwen zijn lang en het licht heeft zachte gloed in gele of oranje - "gouden" - tinten. Op de site van Ronald Rozema vind je prachtige voorbeelden; één van die fotos mocht ik hier gebruiken:

"Engelsmanplaat", Ronald Rozema, 2023

Mijn opa hield van kivietseieren zoeken, ook als hij ze niet vond. Want eieren zoeken betekende voor dag en dauw op, een oud manchester pak aan, laarzen, verrekijker en een boterham met gebakken ei. En ik mocht mee, door mijn oma zo warm aangekleed dat ik me bijna niet meer kon bewegen. Denk erom, muts op......., om toch! En dan gingen we, eerst een stukje met de auto het weidegebied rond Heerenveen in. Stoppen bij een houtwal en dan via het pad in die houtwal bijna ongezien tot midden in het weiland lopen. Fluisteren en af en toe dook opa dan weg omdat er "iets" aan kwam - hij maakte het graag spannend. Achter een dijkje of in een bosje, wachten en kijken, kijken en nog eens kijken. Want er was veel te zien, niet alleen kieviten maar ook grutto's, scholeksters, tureluurs en de "rovers": de reigers, buizerds, roeken, soms een vos. En opa kende ze allemaal en vertelde er graag over. Fluisterend. Toen ik wat ouder werd en wat geoefend had, ging er een polsstok mee. Ik weet niet of dat echt nodig was, maar het werd er in ieder geval spannender door. Nat waren we toch al van het natte gras.

"Het gouden uur", houtsnede 2025, afbeelding 15 x 32.5 cm, blad 25 x 42 cm.

Helaas leven mijn grootouders nog slechts in mijn gebrekkige geheugen en de paar fotos die ik heb. Hun wereld is bijna verdwenen, net als die van de kieviten - verdrukt door verdroging en vermesting, door de dood van het bodemleven. Het spijt mij zo.

Deze prent is een hommage aan mijn grootouders: een kievit, trillend in de zware kijker, recht voor ons, we ademen niet, net zolang tot de vogel schrikt, en de betovering vervliegt, oplost in de warmte van de dag en het verre woeden van de wereld.

De prent is gedrukt op Hahnemühle 1584 in een oplage van 9 exemplaren en is te koop voor € 300.-. Van de meeste prenten is de liggende rand een scheprand.

Verre Gezichten Dichtbij is een tentoonstelling die eerder in Ruurlo te zien was en nu nog tot 26 mei in de Domkerk in Utrecht. Deze aangrijpende expositie staat in het teken van de kracht en het optimisme van sterke en inspirerende mensen: onze nieuwe Nederlanders. De tentoonstelling omvat 35 indringende portretten van vluchtelingen. Nederlandse kunstenaars hebben de vluchtelingen geportretteerd en van sommige vluchtelingen, nieuwe Nederlanders, is ook eigen werk te zien. Een indringend landschap, buitendijks van de opiniepolder en de Haagse beleidsbunkers.

Roelant Hietbrink portretteert Kader Abdollah. Het beeld is te zien op de tentoonstelling "Verre Gezichten Dichtbij"

Uitschrijven